fredag, januari 05, 2007

Burar, bögar och balett

Samlade på mig en rejäl hög med gratistidningar under dagens lunch på Kulturhuset. I Kom ut! skriver gästkrönikören Fredrick Carlsson- Andersson... Och om jag vill behålla den bögiga delen av min identitet, hur lätt är det när de flesta män är färgade av att sitta i en unken och låst könsbur (men större och rymligare än kvinnors) som gör oss tråkiga och självupptagna.

Det är parantesen jag reagerar på. Jag anser att kvinnors könsidentitet är av det rymligare slaget, rymligare än mäns. Tänk så här:
Kan en tjej ha blått? Svar: ja
Kan en (liten, ej Stureplansbesökande) kille ha rosa? Svar:nej
Hur bemöts en tjej som vill spela fotboll? Svar: rätt vanligt, så på inget särskilt sätt
Hur bemöts en kille som vill dansa balett? Svar: kommer ni ihåg den lilla tioåriga pojken som blev hängd utanför ett fönster för att han var en "balettbög"? Om inte kan man läsa en krönika om det hela, för att friska upp minnet, här
Kan en liten flicka leka med bilar? Svar:jo visst. Hon kanske inte får bilarna hon önskar sig (det fick inte jag, utan jag fick hålla till godo med pappas gamla) men det är ändå ok.
Kan en liten pojke leka med dockor? Svar: fjolligt, konstigt, fel och framförallt så jävla bögigt.

..... eller hur?
Rädslan för att man själv, ens son, ens bror, ens kusin whatever ska vara bög eller bete sig bögigt är rejält utbredd. Visst- vi har den meterosexuelle mannen som kanske om man verkligen försöker kan ses som någorlunda queer... men är det verkligen en åsiktsförändring? Är det inte bara en kommersialisering? Eller bara så himla svennigt hetero?

I själva verket fortsätter rädslan för Bögen att fälla ner tightare och tightare galler i den där buren som ska vara könsidentiteten.

Flatan då? Är inte rädslan för flatan en mekanism som funkar på samma sätt?
Nej, knappast. Flatan, den kvinnliga homosexualiteten (eller varför inte den kvinnliga sexualiteten, en sexualitet som inte exklusivt finns där för att behaga männen) är fortfarande lika negligerad, lika osynlig, som den alltid varit.

Så nej Fredrik Carlsson- Andersson: min sexualitet må vara osynlig, men min bur är banne mig större än din!

Inga kommentarer: