torsdag, februari 01, 2007

När du är verbal, så ska du inte se det som en prestation

Verkligen en helt fantastisk eftermiddag!

Var på kursen "Tala för att bli hörd" som DIK kommunikation anordnade. Ledare var sångerskan och röstpedagogen Maria Baczynski, från Voiceinvestor, en enormt inspirerande kvinna med så mycket karisma runt omkring sig att man i stort sett kunde ta på den. Vi var ett trettiotal personer på kursen, och efter att ha gjort ett antal andnings- och röstövningar fick alla 5 minuter var för individuell coachning inför gruppen. Man skulle läsa högt ur en bok, ibland kunde det vara två-tre ord personen läste innan Maria gick in och gav tips och bad en göra på ett annat sätt.

Det var alla möjliga typer av tips folk fick. Vissa behövde ligga ner på golvet för att hitta till rätta andningen, till rätta sättet att använda sin röst. Vissa fick tipset att börja prata om något de verkligen tyckte om, något som de brann för, i stället för boken, för att hitta den rätta inspirationen. Många behövde släppa på sin duktighet, "hon var så duktig, förstår ni, att hon ramlade omkull". Många behövde ta plats, slappna av osv

När jag började berätta fick jag först kommentarena "Du är väldigt kul! Du pratar för fort, du har en omedvetenhet om ditt intryck- vilket gör dig väldigt charmig. Du behöver dock bli mer medveten om att du står inför en publik". För att få ner farten i rösten fick jag uppdraget att jag var flygvärdinna som precis fått reda på att planet riskerade att störta och att jag nu skulle gå ut och berätta det för passagerarna (övriga gruppen). Panik utbröt förstås, och det lustiga- vilket Maria förstod- var att jag i kaoset hittade mitt lugn.
"Du talar prosa- snabbt och slarvigt, och glömmer gärna småkonsonanterna. Du är en scenpersonlighet, Du kan stå på en scen. Du behöver hitta tydligheten, du har en stor kapacitet men använder bara 50% av den i ditt tal"

... och det var saker som jag kände igen mig i, rakt igenom. Det var verkligen en inspirerande eftermiddag, och jag fick en massa bra saker att tänka på och jobba med.

Mer inspiration! www.driftig.nu har releasefest på onsdag på Tekniska Museet. Kan bli hur spännande som helst.

Inga kommentarer: