torsdag, september 27, 2007

Bubblande

Åh, det liksom bubblar i mig i engagemang kring en fråga men i flera månader har den inte riktigt vetat hur den ska kanaliseras i något konkret. Efter lite samtal i Luleå i går med en representant från Acusticum i Piteå kan jag börja vara något på spåren.

Har haft en trevlig och lång lunch med min forne kollega Kevin. Jag gillar kommentaren om att jag har ovanligt fräch hy med tanke på det uppdrag jag har. Jag säger då det- det är en ren investering att handla på tax-free!

I övrigt kom socialdemokraterna med positiva förslag i dag. För att göra det enkelt för mig klistrar jag i vanlig ordning in pressmeddelandet:

Äntligen vill (s) minska glappet mellan studier och arbetsmarknad

Socialdemokraterna presenterar i dag sitt högskoleförslag, där bland annat mer praktik och uppföljning efter avslutad examen tas upp.

- Högre utbildning ger studenter goda teoretiska kunskaper, däremot saknas det ofta möjligheter att skaffa sig praktiska kunskaper under studietiden , säger Eva Westerberg, ordförande i Saco Studentråd. Praktiken ger det nödvändiga kontaktnätet, den stärker studentens självkänsla och tro på sig själv och ger också en ökad insyn i professionen. Studenterna blir helt enkelt mer attraktiva på arbetsmarknaden.

- Vi har länge efterfrågat att högskolorna bättre ska följa upp studenterna efter avslutad examen, fortsätter Eva Westerberg, Saco-rapporten Råd och dåd för studenter visar att det är få högskolor som systematiskt följer upp samtliga studenter efter examen. Studenterna måste få veta mer om framtidsutsikterna efter utbildningen och uppföljningar är en viktig del i den informationen.

- Det är välkommet att socialdemokraterna lyfter upp dessa viktiga aktiviteter för att minska glappet mellan studier och arbetsmarknad. Vi har länge saknat den sortens initiativ från deras sida. Nu väntar vi bara på regeringen ska hoppa på tåget, avslutar Eva Westerberg.

Inga kommentarer: