torsdag, september 27, 2007

Jag äter nog också små barn till frukost.

Den landade som en liten brevbomb på posten i mitt knä i morse. Rapporten från LSU om hur fackförbund i Sverige diskriminerar unga.
Jag har VÄLDIGT mycket att säga om det här. Men det ska jag vänta med ett tag till. Fast jag måste nog säga lite...

Saco finns inte med i undersökningen. Onämnt varför. Är det för att Saco Studentråd är en av LSUs största medlemsorganisationer (endast Sverok är större) ? Det verkar väldigt suspekt.
Om man ska göra en granskning av de olika centralorganisationerna så ska man också ha med alla tre. När orden fackförbund nämns i något sammanhang drabbas Saco också av det- oavsett vad det handlar om.

Hur ser vi på lön? Lönesättningen spelar en viktig roll för tillväxten. När arbetsmarknadens parter gemensamt tar ansvar för en individualisering med accepterade kriterier stärker detta den svenska ekonomins konkurrenskraft, samtidigt som den enskilde får den uppmuntran och belöning som är det väl utförda arbetets rätt.

Enligt Saco har lönebildning ett antal grundläggande funktioner. Vad är då det? Lön är ersättning för utfört arbete; lönen ska uppmuntra goda prestationer, den ska betala utbildning och erfarenhet, och den ska belöna dem som tar ansvar.

Samt: lönebildning är inte fördelningspolitik.

Lönebildningen för akademiker sker numera på lokal nivå med en lönesättning som är individuell och differentierad. (från saco.se Lönebildningsprojektet )

Och kom nu också ihåg att 18,5% av Sacos medlemmar är under 29 år. Dvs vad man brukar kalla unga.
Det är i runda slängar 100 000 personer det.

Well. Jag lär återkomma i frågan.

1 kommentar:

Hanna sa...

Tack Eva!

Ett förtydligande: vi säger i rapporten att det är kollektivavtalen som diskriminerar unga och att vi saknar fackförbunden i debatten.

Att sen Per Gudmundson på Svds ledare vill äta fackförbund till frukost får han stå för.