måndag, november 12, 2007

Lars Winnerbäck



Har ikväll varit i Uppsala och en magisk konsert med Lars Winnerbäck. Konserten avslutades med den fantastiska Kom änglar. Johan Persson (längst till vänster på bilden ovan) skulle förmodligen kunna göra ett helt band själv, med dragspel, gitarr, piano, munspel och sång. Jag har nog för övrigt missat dragspelets storhet. Har man sett Johan Persson spela dragspel förstår man.

Jag blev fullständigt betagen i Lars Winnerbäck i gymnasiet, och Kom änglar var den stora favoriten (tillsammans med Pacemaker som har den alldeles lysande inledning jag tror att jag är mera kär i kärleken i sig än i dig, förlåt). Men Kom änglar.. texten slår en, rakt i magen:
den vackraste stunden i livet var den när du kom och allt var förbjudet.'
och allt som vi gjorde den stunden vill jag göra om, för det ekar i huvudet.
och det blod som jag trodde var stilla, det fick du att rinna
och den uppgivna röst som jag nyttjade så illa, fick du att försvinna.

och jag somnade den natten i tron på att allt var en del i en kärlekshistoria.
men det visade sig dagen därpå att jag hade gjort fel när jag gav dig en gloria.
och den stund som jag kände som nära, var blott alvedon
och de himmelska ben som jag ville förtära, de gick därifrån.

så kom änglar! kom älvor! det börjar bli kallt. graderna sjunker så fort överallt och det hjärta, som skulle bli ditt på nåt vis, fryser nu sakta till is.

natten som kom sov du vaken och drömde om allt som vi kunnat göra.
om någon som vill ge dig värme när allting känns kallt, och om nån att beröra.
och jag kunde ha gett vad som helst för att höra den tanken, men själv låg jag tyst i min säng och så frälst av den farliga branten. jag liksom föll över kanten.

så kom änglar! kom älvor! det börjar bli kallt. graderna sjunker så fort överallt och det hjärta, som skulle bli ditt på nåt vis, fryser nu sakta till is.

den jävligaste stunden i livet var den när du gick och allt var förlorat.
där satt jag med mina grönbruna ögon och såg med blåögd blick
allt jag hade förstorat. så kom änglar och ta mig till henne och ge mig en chans, för jag tror att snart brinner ett hjärta för henne nån annanstans.

så kom änglar! kom älvor! det börjar bli kallt. graderna sjunker så fort överallt och det hjärta, som skulle bli ditt på nåt vis, fryser nu sakta till is.

---
Akademix nästa nummer kommer att ha tema Konflikt! Deadline den 15 november. Jag har låst mig lite i kreativiten kring just temat, om någon har ett schysst uppslag om vad min krönika ska handla om så mottar jag dem mer än gärna. Kreativiten kring andra texter har dock flödat idag, åhhhh.... en riktigt bra tes som jag verkligen tror blir bra om den håller hela vägen. Ni kommer få se!

Dessutom är jag snart en levande synonymordbok. Efter att hjälpt Mikaela i två dagar med texter till vår nya webbplats som lanseras inom kort känner jag att jag snart behärskar alla de sätt man kan beskriva utbildningspolitiken, beskriva Saco Studentråd och hur man kan variera sitt språk när man skriver om glappet mellan studier och arbetsmarknad. Det är bara att fråga mig om man vill ha uppslag. I know them all.

Inga kommentarer: