tisdag, april 15, 2008

Reklam

Ikväll var jag på ett väldigt givande möte med Pia Grahn-Brikell, VD för Sveriges reklamförbund. Det blev en mycket intressant diskussion kring kultur och näringsliv, etik, nya medier och arbetsvillkoren inom reklambranschen.

Jag är ju ett barn av 80-talet, och jag är närmast säker på att om man hittar någon av de där Mina vänner-böckerna som alla hade och där man kunde fylla i "När jag blir stor vill jag bli"... så har jag skrivit journalist eller jobba med reklam . Grahn-Brikell pratade om att man arbetade för att unga människor ska förstå att man kan jobba inom reklambranschen precis som man kan jobba som ingenjör osv. Tydligare karriärvägar. Jag förstår inte alls, i min värld var det som ung Eva väldigt tydligt att man kunde arbeta med reklam. Eller som inredningsarkitekt för den delen. (Det sistnämnda tror jag dock mest kommer utifrån att mamman i Wahlströms bokserien Tvillingarna på Sweet Valley High var just inredningsarkitekt)

Dessutom har jag ikväll blivit kallad för modebloggare. Kategorier hit eller dit.

Nu får det bli en tidig kväll för att imorgon vara lite piggare än jag känt mig idag. Imorgon ska jag fortsätta mitt skrivasåatttangentbordetryker, men också bland annat luncha med Christian och gå på Globaliseringsdialogen med tema Globaliseringsrådet i halvtid, med Lars Leijonborg.

Inga kommentarer: