onsdag, maj 07, 2008

Gubbvälde

För några månader sedan var jag på en ledarskapsföreläsning med inriktning mot näringslivet. Föreläsaren inledde med att vissa bilder på fyra personer som alla hade det gemensamt att de var ledare. På gott och ont, jag minns att det var Adolf Hitler och Kofi Annan och George Bush plus någon mer. Det anmärkningsvärda var att det var bilder på fyra stycken män. Jag frågade om just detta, och fick då det något ivägviftande svaret "Jag hittade inga kvinnor". Ehm. Snyggt.

Jag kom att tänka på detta när jag hittade ett av dagens bästa citat i DN i en intervju med Carina Lundberg Markow, ägaransvarig på Folksam :
"Vi är rökta om vi inte vitaliserar de svenska företagsstyrelserna. Allt sker så snabbt på den globala marknaden att det krävs mer heterogena styrelser för att hänga med. Det är knappast 60-åriga, helsvenska män,som är bäst på att förutse trender"

Inga kommentarer: