måndag, januari 26, 2009

Och så fortsätter parklekarna att drivas genom skattemedel.

Under morgonens Nyhetsmorgon berättade man att det nu är färdigt vem som kommer driva ett antal parklekar (det vill säga lekplatser) på Söder, i Vasastan med mera. Vinnarna var Unga Örnar. Rent idémässigt tycker jag att det är bra att ideella organisationer gör olika vettiga saker på det här viset. Å andra sidan ogillar jag hur man i tv-reportaget pratade om att det var så mycket bättre med att Unga Örnar skulle driva parklekarna istället för ett (otäckt) företag med vinstintresse. Så fort någon kan tjäna pengar på något så blir det Krösus Sork-stämning på det hela.

Unga Örnar hade också varit mycket kritiska till att man ville privatisera parklekarna förrut, men nu såg man möjligheterna med det. Det är bara att hoppas att det inte är rena rekryteringsmöjligheter man ser, lite som med Kooperativa Gymnasiet som jag känner mig nyfiken på att titta på mer.

Ingenting är ju som bekant gratis. Unga Örnar, som har schyssta idéer kring dessa parklekar och förhoppningsvis inte kommer kräva ett medlemsskap i (s) för att man ska låta sina barn leka där, fick förra året 3.8 miljoner pengar i statsbidrag.

Som en klok kollega sa "Vi privatiserar alltså för att låta skattepengar fortsätta finansera det hela".

1 kommentar:

Unknown sa...

Den där "Krösus Sork-stämningen", handlar inte det om att det känns bättre att låta barnen leka hos någon vars syfte med det hela är att skapa en meningsfull fritid för barnen, istället för någon vars syfte är att profitera på samma lek. Jag sållar mig nog till den mängd som värdesätter idédriven verksamhet för barn snarare än vinstdriven.

Med det inte sagt att socialt ansvarstagande företag ska räknas bort, AB-formen är inte per se ond. Och visar du mig det företag som låter värderingar och engagemang styra före profit är jag redo att omvärdera min ståndpunkt.