fredag, mars 20, 2009

Kläder och politik

Jag läser på Mina moderata karameller om kläder och politik, ett ämne som även Monica Gunne skriver om i Aftonbladet.

Min stilla tanke kring ämnet: varför verkar det vara så svårt att se att det går alldeles utmärkt att kombinera båda perspektiven. Jag kan absolut notera, kritisera och beröma en människas outfit utan att för den skull tappa fokus på vad som egentligen sägs.

Det är som att det skulle vara en motsättning mellan att se det stora nöjet i att diskutera skattepolitik en lördagsmorgon i sängen och att ikväll gå och se en tvättäkta chiclit bli film.
Det är det inte.

2 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Jag tror absolut att det går att kombinera. Men eftersom frågan kom upp så var det dags att kommentera den. Jag vet inte om du minns det -men Finland hade en gång en kvinnlig Försvarsminister, när hon talade skrev media att hennes tånaglar var rödmålade!!! Så lite bäring har det allt att fundera kirng avrför kvinnor oftast påpekas för sitt utseende och sin klädsel. Tyvärr är det så.

Eva Cooper sa...

Ja, och det tyckte jag att du gjorde rätt i. Att kommentera det. Skrämmande med det finska exemplet.