onsdag, december 30, 2009

Mitt 00-tal

Jag minns 89 och jag minns 99 och jag minns vad mycket det kändes att det var ett nytt decennium, om inte t o m millenium, som började på nyårsdagen. Men jag har inte riktigt den känslan i år. Men faktum är ju att 00-talet är slut och 10-talet är här om 25 timmar. Eller 26 för in del eftersom jag kommer vara i Skottland. Efter att ha läst Lisas sammanfattning kände jag att det började klia i fingrarna. Jo, jag vill också!

Millenieskiftet firades in i min pappas lägenhet i Gävle tillsammans med min dåvarande pojkvän Olle. Vi åt glas, drack the och tittade på tv och fyrverkerier och hade nog en av de lugnaste nyårsfirande man kan ha. På våren senare tog jag studenten från samhäll-mediaprogrammet och flyttade tre dagar senare till Stockholm för att börja arbeta som säljare på Din Sko på Drottninggatan (det som numera är en del av Feet First). Jag flyttade ihop med Olle i en överdimensionerad lägenhet i Hässelby.

Våren 2001 arbetar jag ett tag som säljare på ett förlag, förhållandet tar slut och jag tar mitt pick och pack till London tar jag fortsätter på skosäljarbanan i en butik på Oxford Street. Innan jag sticker skickar jag ansökan till olika högskolor och universitet. Jag kommer hem efter några månader, jobbar på Onoff under sommaren och flyttar sedan till Karlstad för att studera Genusvetenskap A och B. Under tiden i Karlstad drev jag och några vänner ett fanzine, jag var engagerad i studieråd och institutionens styrelse och hade en massa olika järn i elden.

Sommaren 2002 flyttar jag tillbaka till Gävle, en ytterligare sväng på Onoff och sedan studerar jag Kultur- och kommunikationsprogrammet på Högskolan i Gävle. I Gävle ägnar jag mycket tid åt att gå ut och dansa på bardiskar- jag fick snabbt VIP-kort och behövde aldrig betala entré. Smidigt. Samtidigt blir jag medlem i DIK, och hittar 2003 i tidningen DIK Forum en annons om ett studentmöte. Jag åker, och blir efter mötet nominerad till ordförande för det just då ordförandelösa DIK Student. En fantastisk värld av spännande frågor öppnar sig.

Våren 2004 blir jag invald i Saco Studentråds styrelse, och åker till Almedalsveckan för första gången. På hösten, efter avslutat program på HiG (jag tillgodoräknade mig studierna i Karlstad), börjar jag läsa en påbyggnadsutbildning i museologi vid Uppsala universitet. Framförallt ville jag har praktik, anknytningen till arbetsmarknaden hade varit kass hittills under utbildningen. I Uppsala upptas också kontakten ordentligt med Carin (som jag lärde känna i London), Stina(som jag lärde känna när vi var 13 år) och Tess. Jag börjar jobba extra för Uppsala Studentkår en dag efter att jag flyttat dit.. faktiskt. Då som informatör i projektet Kondoma Mera.

Våren 2005 åker vi med utbildningen till Budapest, hur kul som helst. Jag blir också i samma veva vice ordförande i Saco Studentråd, och blir invald i Uppsala studentkårs styrelse. Jobbar under sommaren i receptionen på kåren, och som rådgivare i bostadsjouren som Uppsala Studenkår har. Får ansvaret för internationella frågor inom Saco Studentråd och blir halvt stammis i Bryssel.

Praktik får jag också, på Moderna Museets avdelning för program och pedagogik. Enormt roligt! Jag börjar söka jobb under tiden, och får erbjudande att jobba som ABM-pedagog på Kulturmagasinet i Sundsvall. Det tar jag! Så jag flyttar till Sundsvall, en stad där jag var mycket när jag var liten då min pappa bodde där, men annars inte hade mycket till relation till. Min ambition är att skriva uppsats också under tiden. Men det går sådär.

Efter ett halvår hade jag tröttnat på att bo i en stad där det var snö när jag flyttade dit och efter ett halvår fortfarande var vitt. Flyttade därför 2006 ihop med kårkompisen Sara i Uppsala och börjar pendla till Stockholm där jag jobbar med information och medlemmar hos Sveriges elevråd- SVEA. Under hösten 2006 blir jag lobbad på att kandidera till den heltidsarvoderade posten som ordförande i Saco Studentråd. Jag blir lockad, och ju mer jag tänker på det, desto mer vill jag. Så jag kandiderar. Och jag blir vald.

Våren 2007 flyttar jag och Sara till Stockholm, jag ägnar min tid åt påverkansarbete både nationellt och internationellt och får bokstavligt talat möjlighet att debattera utbildnings- och arbetsmarknadspolitik runt om i hela Europa. Under hösten byter jag sambo till Maria, som också har en bakgrund som studentpolitiker. Jag firar jul i Goa, Indien.

2008 är jag omvald som ordförande, blir rankad som en framtida ledare, börjar i Timbros nätverk för unga liberaler, kommer med i redaktionen för Makthavare.se, åker på konferens i Strausburg och träffar en ljuvlig skottsk herre vid namn Eiran. Två veckor senare åker vi på dejt i Dublin och nu planerar vi bröllop 2010. Jag blir också erbjuden jobb på Timbro och säger förstås ja.

...och sedan blir det ju mer eller mindre 2009. Och det har ni ju läst om här.

Inga kommentarer: